Kako se riješiti blagdanskog stresa i uživati u blagdanima

Ispada kako nam nadolazeći blagdani i stres idu ruku pod ruku. Naši prenatrpani rasporedi postaju još više opterećeni pripremama za slavlje, no to se ne odnosi samo na naš raspored ili (slobodno)vrijeme. Sniženja, popusti, ponude koje se ne propuštaju i sl. traju već od početka prosinca jer smo, a zašto i ne bismo, odlučili „Crni petak“ i naredna tri dana nakon njega uključujući i „Cyber ponedjeljak“ , iskoristiti kako bismo uštedjeli i kupili sve što nam treba (i ne treba). Ovo je doba godine kojem se trgovci najviše vesele i obično znatno određuje ukupnu godišnju zaradu.

Sezona darivanja nam može postati glavni izvor stresa, a darovi glavni stresor, osobito za roditelje koji su pod pritiskom svojoj djeci ispuniti sve s njihovih božićnih popisa. Ovo je doba godine tijekom kojeg se najviše ulazi „u minuse“ i budžeti radi toga trpe ostatak godine, stvarajući dodatan financijski stres. Roditelji često preuveličavaju važnost blagdana u cjelokupnoj slici života svoje djece, a pokloni obično nisu ona najvažnija sjećanja koja djeca dalje nose kroz život. Istraživači s Cambridge Sveučilišta navode kako djeca počinju formirati navike povezane s novcem već u dobi od sedam godina. Psiholozi, stoga, preporučuju kako je dobra ideja porazgovarati s djecom pred blagdane o obiteljskom proračunu, ciljevima i prioritetima, kako bi im se pomogla stvoriti realnija očekivanja. Neka djeca te dobi već znaju da im poklone daruju roditelji stoga to olakšava stvari. S druge strane, roditelji se nipošto ne bi trebali ispričavati za svoje financije jer novac ne čini obitelj, već ih samo informirati. Vodeći takve razgovore također može preusmjeriti dječju pažnju na empatiju - nešto što je savršeno prikladno za blagdansku sezonu. Ono što stvarno ljudima pruža istinski dobar osjećaj jest raditi stvari za druge. U vrijeme blagdana to može biti pomaganje u pučkim kuhinjama, skupljanje dekica i hrane za promrzle pse, raditi nešto za beskućnike ili napuštenu djecu. Znati da radimo nešto važno za druge ljude čini i njima da se osjećaju dobro i nama.

Pratite svoju potrošnju. Istraživanja pokazuju da praćenje koliko trošite može biti učinkovit alat protiv financijskog stresa. Vodite dnevni popis svojih troškova.

Utvrdite svoje financijske stresore i napravite plan. Razmotrite svoju financijsku situaciju i gdje vam novac uzrokuje stres. Zapišite načine na koje vi i vaša obitelj možete smanjiti troškove ili upravljati učinkovitije svojim novcem. Obvežite se svom planu i redovito ga pregledavajte. Iako to može isprva izazvati anksioznost, pisanje plana i pridržavanje istog može ubuduće smanjiti stres.

Prepoznajte kako se nosite sa stresom povezanim s novcem. U teškim ekonomskim vremenima, neki ljudi imaju veću tendenciju oslobađanja od stresa okrećući se nezdravim aktivnostima poput pušenja, pijenja, kockanja, drogiranja ili emocionalnog prejedanja. To može dovesti do sukoba i razmirica između partnera i unutar obitelji. Pažljivo s takvim oblicima ponašanja - ako vam uzrokuju probleme, razmislite o traženju pomoći od stručnjaka za mentalno zdravlje prije nego li se problem pogorša.

Izbjegavajte iskušenja. Premda se nije lako kloniti trgovačkih centara i trgovina, ograničavanjem vremena koja tamo provodite može vam pomoći kontrolirati potrošnju. Izbjegavajte mogućnost za impulzivno trošenje ostavljanjem kreditnih i debitnih kartica kod kuće i nosite samo iznos novca koji si možete priuštiti. Komercijalizam može zasjeniti pravi osjećaj blagdana. Kada vaš popis troškova za blagdane nadmaši vaš mjesečni proračun, podsjetite se da su obitelj, prijatelji i odnosi važniji od materijalnog.

Umjesto da strepimo od vjerojatnog nadolazećeg stresa ispred nas, blagdane možemo vidjeti kao priliku da poboljšamo svoje mentalno blagostanje. Postoji nekoliko korisnih koraka koje možete poduzeti kako biste smanjili stres i osjetili optimizam u ovom razdoblju.

Uzmite vremena za sebe

Možete osjećati pritisak da morate za svakoga biti na raspolaganju i sve obaviti. Zapamtite da ste vi ipak samo jedna osoba i da možete ostvariti samo određene stvari u određenom trenutku. Ponekad je briga za sebe najbolja stvar koju možete učiniti - drugi će imati više koristi kada se vi osjećate smirenije i bolje. Razmišljajte o aspektima vašeg života koji vam pružaju radost; idite na duge šetnje; masažu; odvojite vrijeme za slušanje omiljene glazbe ili čitanje nove knjige. Svi trebamo neko vrijeme da napunimo baterije. Budite svjesni i usredotočite se na sadašnjost, umjesto da se bavite prošlosti ili se brinete o budućnosti.

Imajte realistična očekivanja

Niti jedan Božić ili Uskrs ne mogu biti apsolutno savršeni. Neizbježne nevolje ili greške gledajte kao prilike za uvježbavanje vlastite fleksibilnosti i otpornosti. Prevrnuti bor ili nagoreni kolač zasigurno neće upropastiti blagdane već samo stvoriti vašu jedinstvenu obiteljsku uspomenu.

Sjetite se što je važno

Opterećeni blagdanskim oglašavanjem lako zaboravimo što su doista blagdani. Ako su vam rashodi prešli prihode, podsjetite se da su najvažniji naši voljeni i kvalitetno vrijeme provedeno s njima kojeg inače nemamo ili ne stignemo. To nisu skupi pokloni, dizajnerski ukrasi ili gurmanska jela koja kuhamo satima.

Vodite kvalitetne razgovore

Naglasite svojoj obitelji da su blagdani vrijeme da izrazite razumijevanje i zahvalnost za ono što imate uključujući jedni druge. Ako se brinete o neslaganjima ili svađama, usredotočite se na ono što vi i vaša obitelj imate zajedničko. Obitelji bi mogle planirati zajedničke aktivnosti koje potiču dobru zabavu, poput igranja društvene igre, gledanja starih foto albuma, božićnih filmova ili zajedničko pečenje kolača.

Nastojte uživati, družiti i odmoriti se. Ako vam navedeni savjeti nisu korisni i osjećate se preplavljeno i pod velikim stresom, savjetujte se sa psihologom ili drugim licenciranim stručnjakom za mentalno zdravlje. Oni vam mogu pomoći identificirati problematična područja i zatim izraditi akcijski plan za njihovo mijenjanje.

Pripremila: Lea Maričić, mag.psih., Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti

*Prilagođeno prema:

https://www.apa.org/helpcenter/holiday-season.aspx

https://www.apa.org/news/apa/2018/gift-giving.aspx?utm_source=facebook&u...