Zdravlje vaših kostiju neka vam bude prioritet! - Svjetski dan osteoporoze, 20. listopada 2016.

Vodeća tema ovogodišnjeg Svjetskog dana osteoporoze, 20. listopada glasi „Zaštite svoju budućnost“ (Protect your future). Cilj obilježavanja Svjetskog dana osteoporoze je osvijestiti individualni rizik za zdravlje kostiju uz poticanje na smanjenje rizika od osteoporoze provedbom aktivnosti senzibilizacije javnosti o sprečavanju, otkrivanju i liječenju te bolesti. Tijekom godine, a posebno u mjesecu listopadu, organizira se niz promotivnih i preventivnih aktivnosti, koje uključuju i besplatno ultrazvučno mjerenje mineralne gustoće kostiju uz razgovor i savjet liječnika. 

Osteoporoza – „tiha” epidemija

Osteoporoza je jedna od najčešćih metaboličkih bolesti i zahvaća 8 do 10% stanovništva. Obilježena je smanjenjem gustoće kostiju radi prekomjernog gubitka kalcija i koštanog tkiva, pri čemu kosti postaju porozne te su pojačano osjetljive na različite fizičke stresove. Česti su prijelomi kralježaka, bedrene kosti te podlaktice na minimalnu traumu. Zbog velike učestalosti i simptoma bolesti koji nisu uočljivi, osteoporoza se naziva i „tiha epidemija". Bolest se često otkrije slučajno, kad minimalna trauma izazove prijelom, a na rendgenskoj slici se nađe isprana kost. Od osteoporoze u svijetu je 200 milijuna oboljelih, u Europi 75 milijuna. Predviđa se da će u svijetu broj prijeloma zbog osteoporoze narasti na 8 milijuna u 2025. godini. U Europi se svakih 30 sekundi dogodi jedan osteoporotični prijelom, a dijagnosticira se samo 30 do 50% osteoporotičnih prijeloma kralježnice. Posljedica povećanja broja prijeloma je veliki stupanj invalidnosti i smrtnosti uz znatna materijalna izdavanja društva za kvalitetno liječenje posljedica osteoporoze. Razgradnja u kostima postaje intenzivna nakon 40-te godine života. Kosti postaju krhkije i sklone su prijelomima. Žene gube 1,5 do 2% koštane mase godišnje (nakon menopauze taj gubitak je povećan i do 3%), a muškarci 0,5 do 0,75%. 

Unatoč adekvatnom liječenju prijeloma, u čak 80% slučajeva ne prepoznaje se osteoporoza niti se liječi, iako sadašnje učinkovito liječenje osteoporoze smanjuje rizik nastanka nove frakture za 30 do 70%. Najteža posljedica osteoporoze je prijelom vrata bedrene kosti. Živa kost nije nikada u mirovanju i stalno se remodelira, obnavljajući zalihe minerala, čime se stara kost zamjenjuje novom. U tom procesu, osim koštanih stanica, kalcija i fosfata te vezivnoga tkiva, sudjeluju i žlijezde s unutarnjim lučenjem. 

Žene

Osteoporoza je bolest postmenopauzalnih žena i osoba starije dobi, 80% oboljelih čine žene. Podaci za Hrvatsku ukazuju na 250 000 žena s osteoporozom, a kod 400 000 dijagnosticirana je osteopenija. U postmenopauzi koštana masa je smanjena u više od 50% žena. Gubitak koštane mase najveći je u prvim godinama postmenopauze. Gubitkom zaštitnog utjecaja estrogena na kosti one postupno postaju sve poroznije i manje čvrste te sklone prijelomima pri posve malim opterećenjima. Osteoporoza uglavnom nema simptoma koji upozoravaju (bol u leđima može biti simptom već nastala prijeloma jednog ili više kralješaka). Rizični čimbenici za nastanak osteoporoze su: manja vršna koštana masa postignuta u mladosti, ranija dob nastupa menopauze, mršavija tjelesna građa, pušenje cigareta, prekomjerno pijenje alkohola i crne kave, nedostatan unos namirnica bogatih kalcijem i dr.

Muškarci

Na osteoporozu u muškaraca starije dobi često se ni ne pomišlja. Jedan od pet muškaraca u dobi preko 50 godina iskusit će prijelom kosti uzrokovan upravo osteoporozom. Procjenjuje se da će u svijetu 2025. godine broj prijeloma kuka u muškaraca iznositi 1,16 milijuna. Kod starijih muškaraca rizični čimbenik za razvoj osteoporoze je manjak testosterone te uzimanje određenih lijekova (npr. terapija raka prostate, imunosupresivi, visoke doze hormona štitnjače, blokatori protonske pumpe, antipsihotici, antiepiletici, antikonvulzivi, litij, antacidi, metotreksati). Rizični čimbenici za razvoj osteoporoze kod muškaraca su i dob (nakon 70-te godine života dolazi do ubrzanog gubitka koštane mase), nasljeđe, prethodni prijelom kosti, određene kronične bolesti (reumatoidni artritis, upalne bolesti crijeva, bolesti malapsorpcije, dijabetes tip 1 i tip 2, limfom, multipli mijelom, tireotoksikoza, hiperkalciurija).

Prevencija nastanka osteoporoze usvajanjem zdravih životnih stilova

Uloga prevencije je izuzetno važna jer kada se dijagnosticira osteoporoza i dođe do prijeloma, liječenje je dugotrajno i nedovoljno uspješno. Nastanak osteoporoze može se spriječiti usvajanjem zdravih životnih navika. Budite proaktivni i primijenite 5 koraka za zdravije kosti:

  1. Primjena pravilne i redovite tjelesne aktivnosti.

  2. Prehrana bogata sastojcima koji pogoduju zdravlju kostiju.

  3. Izbjegavanje štetnih životnih navika.

  4. Otkrivanje rizičnih čimbenika.

  5. Redovito uzimanje propisanih lijekova koji pomažu zdravlju vaših kostiju i smanjuju rizik od prijeloma.

Čimbenici rizika za razvoj osteoporoze na koje možemo utjecati, a vezani su uz životni stil: pušenje, prekomjerna konzumacija alkohola, loša prehrana (niske razine kalcija, manje od 600 mg dnevno), manjak vitamina D, nedostatna tjelesna aktivnost ili pak prekomjerno vježbanje koje dovodi do velikih gubitaka tjelesne težine te nizak indeks tjelesne mase (ITM<20). Uravnotežena prehrana zajedno s redovitim vježbanjem pomaže u optimalizaciji zdravlja kostiju u svim dobnim skupinama, te posljedično smanjuje rizik od osteoporoze.

Uravnotežena prehrana 

U prehranu unesite više hrane bogate kalcijem. Jedite puno zelenog povrća i konzumirajte neki od fermentiranih mliječnih proizvoda svaki dan (jogurt, LGG, kefir). Jedite više plave ribe, lososa, zelenog povrća, sušenog voća, orašastih plodova. 

Boravite na suncu uz pridržavanje preporuka o zaštiti, a najbolji način opskrbe organizma vitaminom D je izlaganje sunčevim zrakama u trajanju od 10 do 15 minuta dnevno. Pri tome nemojmo zanemariti povezanost magnezija i kalcija - magnezij pomaže u apsorpciji kalcija u organizmu, ali i obrnuto. Također, održavajte poželjnu tjelesnu težinu kako biste izbjegli dodatno opterećenje kostiju i mišića, izbjegavajte pušenje i konzumiranje alkohola! Uravnotežena prehrane za zdrave (zdravlje) kosti, u različitim razdobljima života, ima za cilj pomoći kako bi djeca i adolescenti dosegli vrhunac koštane mase, odrasli zadržali zdravlje kostiju i izbjegli preuranjeni gubitak koštane mase, a starija populacija održala pokretljivost i neovisnost.

Primjena pravilne i redovite tjelesne aktivnosti

Osvijestite važnost tjelesne aktivnosti u očuvanju i unaprjeđenju zdravlja. Svrha primjene redovite tjelesne aktivnosti je u prvome redu poticanje stvaranja koštane mase te poboljšanje motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, s naglaskom na koordinaciju i jačanje mišićja cijelog tijela, a posebice nogu i leđne muskulature. Redovita tjelesna aktivnost povećava gustoću koštane mase do 3% godišnje. Ukoliko do sada niste, uključite se u neki oblik tjelesne aktivnosti. Za prevenciju osteoporoze korisne su šetnje, trčanje, odbojka, ples, tenis, golf, trening protiv otpora ili trening snage. Važno je uskladiti tjelesnu aktivnost sa zdravstvenim stanjem.

Ako patite od osteoporoze izbjegavajte:

vježbe velikog opterećenja (skakanje, trčanje) jer dovode do povećanog pritiska na kralješnicu i noge; trzajne pokrete (krećite se polagano i kontrolirajte svoje pokrete); vježbe savijanja i pregibanja prema naprijed koje uključuju doticanje prstiju, sjedenje i dizanje ili upotrebu sprave za veslanje. 

Redovito vježbanje može pomoći u održavanju ravnoteže i koordinacije tako da ste izloženi manjoj opasnosti od pada i prijeloma. Konzultirajte se s liječnikom koje su vježbe najpogodnije za vas, usvojite individualni program vježbi. Izbjegavajte vježbe koja izazivaju bol.

Marija Škes, mag. educ. reh., voditeljica Odsjeka za zdrave stilove života, Odjel za promicanje zdravlja, Služba za javno zdravstvo