U prošlom smo članku naveli da svako dijete može naučiti učiti. Značajna uloga roditelja je upravo u tome da pomognu djeci u svladavanju vještine učenja. Roditeljska pomoć u procesu učenja može biti izravna i neizravna. U izravne oblike roditeljske pomoći ubrajamo: osiguravanje primjerenog radnog prostora i potrebnih pomagala za učenje, učenje planiranja i izvršavanja obveza te redovito praćenje školskog uspjeha djeteta.
Za uspješno učenje potrebno je djetetu osigurati primjeren radni prostor koji uključuje radni stol i dobru rasvjetu. Ukoliko je to moguće, najbolje je da dijete uči u svojoj sobi. Idealno je ako iznad radnog stola ili unutar sobe možete postaviti ploču za pisanje raznih podsjetnika. Nastojte naučiti dijete da usvoji naviku učenja u isto doba dana ako je to moguće.
Ukoliko dijete nema svoju sobu, osigurajte neki drugi prostor u kojem će ono moći učiti i u kojem će ga ostali ukućani najmanje ometati. Izbjegavajte gledati TV, telefonirati, međusobno razgovarati ili se baviti nekim drugim aktivnostima koje će odvlačiti pažnju od učenja. Učiti nije lako, a takva ponašanja ukućana će dodatno narušuti djetetovu koncentraciju i usmjerenost na učenje. Sigurno će serija na TV-u biti zanimljivija od gradiva koje se uči!
Nerijetko je razlog lošem školskom uspjehu činjenica da djeca ne znaju kako treba učiti, ne znaju rasporediti gradivo na manje cjeline i odvojiti bitno od nebitnog u tekstu. Roditelji mogu pomoći na način da potiču dijete da redovito uči i ostavi si dovoljno vremena za ponavljanje gradiva. Također mu mogu pomoći da shvati što je u tekstu bitno od nebitnog tako da sami pročitaju tekst i pokažu kako se to može sažeti. Prije početka učenja preporučljivo je s djetetom pregledati tekst i provjeriti je li mu nešto od ranije poznato, a s djecom u nižim razredima provjetriti razumiju li sve riječi koje se spominju u tekstu. Potrebno je naučiti dijete da obrati pažnju na naslove, podnaslove, istaknute riječi.
Djeci pomaže kada im se komplicirani tekst predoči u slikama te ih je potrebno naučiti kako da to sami rade. Tehnike koje mogu pomoći u učenju su i mnemotehnike. Mnemotehnike podrazumijevaju niz metoda koje uvelike olakšavaju proces pamćenja najrazličitijih informacija. One su primjenjive u slučajevima kada dijete treba shvatiti informacije koje je teško zapamtiti. Pomaže i smišljanje različitih ritmičnih pjesmica koje će potaknuti asocijaciju na pojam koji se uči.
Većina djece u školskoj dobi još nije dovoljno dobro savladala vještinu upravljanja vremenom i planiranjem obveza. Potrebno je naučiti djecu kako da realno procijene vrijeme koje im je potrebno za izvršavanje obveza te da izrade dnevne, tjedne ili mjesečne planove obveza. Preporučljivo je da planovi budu izvješeni na vidljivom mjestu kao podsjetnik na sve obveze. Bitno je da su u planu navedene obveze, ali i slobodno vrijeme u tijeku dana. Raspored mora biti realan. Djecu treba naučiti da u planove prvo ubilježe najvažnije obveze te da obveze počinju izvršavati s onim za što predviđaju da će im treba najviše vremena.
Na kraju učenja odvojite vremena da ispitate dijete naučeno gradivo. Pratite njegov uspjeh redovitim odlascima na informacije. Ne preporučuje se pratiti školski uspjeh djeteta isključivo putem e-dnevnika jer tako nećete saznati i druge važne informacije o tome kako dijete funkcionira u razredu, kako se odnosi prema vršnjacima i učiteljima. Na kraju, nagradite njegov trud. To ne znači kupovati poklone, ali nagraditi ga omiljenim kolačem, pozvati prijatelja na druženje ili odvesti ga u šetnju, vrlo je motivirajuće za učenje.
Primjer 1. Sažimanje teksta i crtanja umne mape
Kako bi tijelo moglo rasti i razvijati se, a svi organski sustavi obavljati svoje uloge, potrebno je čuvati zdravlje. To podrazumijeva pravilnu prehranu, te uzimanje dovoljne količine vode. Vrlo su važni kretanje i tjelovježba. Pri različitom aktivnostima treba zaštiti tijelo od ozlijeda. Radi zaštite zdravlja, treba nastojati što manje se izlagati vanjskim štetnim utjecajima (izbjegavati prekomjerno sunčanje, boravak u zadimljenim prostorima itd.) Organizmu treba omogućiti dovoljno sna i odmora. (Priroda i društvo, 4. razred, poglavlje – čovjek)
Primjer 2.: Mnemotehnike - Kako naučiti redoslijed boja u spektru (ljubičasta, modra, zelena, žuta, narančasta, crvena)
Primjer 3.: Ritmična pjesmica za lakše pamćenje formule