Novost 01.07.2024
„LAJK“ naš svagdašnji
Image
Lajk

Svatko od nas poznaje nekoga, a možda smo i sami takvi, tko veliku pozornost pridaje lajkovima i pratiteljima na društvenim mrežama. Zbog čega je toliko važno jesu li ljudi vidjeli i lajkali ono što smo objavili? Jedan od razloga je uvjerenje kako su lajkovi dokaz da smo važni drugima, da tako dajemo i dobivamo na vrijednosti. Ovdje ne ubrajamo  ustanove, poduzeća i sl. koji svoj posao oglašavaju ili razvijaju putem društvenih mreža. Želimo pozornost usmjeriti na pojedince, one koji svakodnevno provjeravaju je li bilo lajkova i koliko.

Pozitivna strana dobivanja lajkova je osjećaj sreće kod onih koji ga dobiju. Lajkovi su za njih znak da drugi podržavaju njihove ideje, način razmišljanja i življenja.

Ako pogledamo objave na društvenim mrežama, vidjet ćemo da su to najčešće slike s putovanja po stranim zemljama, vjenčanja, proslava, djece, ljubimaca… Lista je beskonačna, ali jedno je zajedničko: sve ove objave znak su nečijih postignuća, nečega na što smo ponosni. Lajk je prijateljsko tapšanje po ramenima, osjećaj da je ono što radimo važno i prihvaćeno od drugih.

Na žalost, i ovdje postoji  tamnija strana. Internetske zvijezde, influenceri, često objavljuju detalje iz svog života: daleka putovanja, brendirana odjeća, prekrasne kuće i sl., nudeći idealiziranu sliku života. Mnogi zaboravljaju da se objave na društvenim mrežama najčešće urede tako da izgledaju savršeno. Nitko od spomenutih zvijezda neće pokazati kako stvarno živi jer to neće dati onakav rezultat kakav žele. Oni diktiraju kako se treba oblačiti, što jesti i kako izgledati. Nezrele osobe, osobito mladi, često upadaju u zamku uspoređivanja svog života s onim njihovih internetskih idola. To lako može dovesti do poremećaja poput problema s prehranom, depresivnih smetnji i pada samopouzdanja i samopoštovanja.

Prema nekim autorima (M. Zhang, Hack Spirit), osobe koje su opterećene lajkovima na društvenim mrežama imaju neke zajedničke osobine:

Velika potreba za odobravanjem – većina ljudi želi odobravanje drugih. Međutim, kod nekih osoba ta je potreba toliko izražena da utječe na sve aspekte njihova života. Svaki lajk i komentar znak su da vrijede, jača njihovo samopouzdanje. Svoju vrijednost povezuju sa svojom online osobom, likom koji su izgradili i tako mjere svoju vrijednost.

Perfekcionizam –  to je česta osobina onih kojima su lajkovi važni. Djevojke koje se satima uređuju kako bi napravile savršenu fotografiju za objavu dobar su primjer. Sam izlazak i druženje nije samo zabavan događaj, to je prilika da se besprijekornim fotografijama prikupi što više lajkova.

Preosjetljivost na kritiku – svaki negativni komentar ili nedostatak lajkova na njihovim objavama doživljavaju kao izravan udar na njihovo samopouzdanje. Ta se preosjetljivost na kritiku očituje u obrambenim reakcijama poput brisanja komentara, blokiranja korisnika ili uklanjanjem svojih objava koje nisu dobile pozornost kakvu su očekivali.

Strah od propuštanja (FOMO – Fear of Missing Out) – pogađa mnoge osobe koje su stalno prisutne na društvenim mrežama. Boje se da će, ako nešto propuste, djelovati dosadno i nezanimljivo. Često čine ono što i ne žele pokušavajući održati korak s događanjima na društvenim mrežama.

Nedostatak hobija u stvarnom životu – neprestano provjeravanje lajkova zahtijeva vrijeme. Tako se propuštaju mnoge aktivnosti u stvarnom životu. Umjesto da čine ono što stvarno vole, zauzeti su usavršavanjem svojih objava i svoga dotjeranog „online lika“.

Oslanjanje na društvene mreže kako bi se pojačalo samopouzdanje – broje lajkove i pozitivne komentare kako bi se osjećali dobro. To povezivanje nerijetko završi s problemima na području mentalnog zdravlja – promjenama raspoloženja, anksioznošću, čak i depresijom.

Zabrinutost zbog digitalnog identiteta – neprestano su zabrinuti kako ih drugi vide na internetu, nastoje održati sliku koja odgovara njihovim pratiteljima. Iscrpljuju se živeći dvostruki život – jedan online i drugi u stvarnosti.

Usprkos svemu, ne može se poreći da društvene mreže imaju puno pozitivnih strana i to treba imati na umu. Međutim, brojne su zamke koje se kriju na tom polju. Zato je kod svih, a osobito kod mladih, nužan dodatni oprez kako bi se izbjegle negativne posljedice.

„Biti poznat na Instagramu je isto kao biti bogat u Monopoliju!“, nepoznati autor


Tekst pripremile: mr. Andreja Radić, dipl. soc. radnica, mr. sc. Lucija Sabljić, dipl. soc. ped.