Novost 11.07.2025
Osnaživanje mladih putem umjetne inteligencije i digitalnih vještina
Image
Svjetski dan vještina mladih

Na inicijativu Opće skupštine Ujedinjenih naroda 2015. godine, Svjetski dan vještina mladih obilježava se svake godine 15. srpnja. Tema ovogodišnjeg Svjetskog dana vještina mladih je „Osnaživanje mladih putem umjetne inteligencije i digitalnih vještina“ naglašavajući ključne globalne uvide o osnaživanju mladih, digitalnim vještinama i transformacijskoj ulozi umjetne inteligencije. Ove godine obilježava se istovremeno 10. godišnjica Svjetskog dana vještina mladih i 5. godišnjica UNESCO-ove Globalne akademije vještina. Kako Četvrta industrijska revolucija mijenja gospodarstva putem umjetne inteligencije (UI), tehničko i strukovno obrazovanje i osposobljavanje (TVET) moraju se razvijati kako bi mlade opremili vještinama spremnim za budućnost. UI mijenja način na koji živimo, učimo i radimo - ali također predstavlja ozbiljne rizike ako se ne provodi pravedno.

Umjetna inteligencija značajno i ubrzano utječe i mijenja tehničko i strukovno obrazovanje i osposobljavanje (TVET) putem:

  • personalizacije učenja putem inteligentnih sustava podučavanja
  • podržavanja učenja korištenjem virtualne stvarnosti (VR)
  • pojednostavljivanjem certificiranja i savjetovanja s ciljem osposobljavanja i napredovanja u razvoju karijere
  • modernizacijom nastavnih planova i programa te usklađivanjem podučavanja s potrebama tržišta rada

Važno je naglasiti kako bez sustavne reforme u obrazovanju, digitalni jaz će rasti, posebno za marginalizirane mlade. Prema UNESCO-ovom globalnom istraživanju manje od 10 % škola i fakulteta pruža formalne smjernice za osposobljavanje o umjetnoj inteligenciji.  Oko 450 milijuna mladih (7 od 10) ne mogu uspjeti na tržištu rada zbog nedostatka adekvatnih digitalnih vještina.  48% učenika i studenata ne smatra se adekvatno pripremljenim i osposobljenim za rad s UI. U zemljama s niskim primanjima 90 % adolescentica i mladih žena je „offline“ tj. nema mogućnost korištenja interneta.  Od svih stručnjaka u području umjetne inteligencije samo je 22 % žena. Samo 54% država posjeduje standarde za digitalne vještine, a čak 86% zaposlenika očekuje da UI i tehnologija obrade podataka unaprijede njihov posao do 2030. godine.

Iako umjetna inteligencija donosi prilike, ona također predstavlja velike izazove u TVET-u:

  • pristranost i nejednakost - sustavi umjetne inteligencije mogu pojačati rodne i zemljopisne razlike
  • nedostatna znanja i spremnost edukatora - mnogi učitelji nemaju povjerenja u korištenje alata umjetne inteligencije
  • ograničena infrastruktura - većini TVET ustanova nedostaje kapaciteta za usvajanje naprednih alata umjetne inteligencije
  • visoki troškovi – mnogim regijama nedostaju sredstva za proširenje učenja temeljenog na umjetnoj inteligenciji
  • etička i pitanja privatnosti - oslanjanje umjetne inteligencije na podatke i nedostatak transparentnosti postavljaju kritična pitanja
  • digitalne dezinformacije - umjetna inteligencija može pojačati govor mržnje, lažne vijesti i kibernetičke prijetnje ako se njome ne upravlja dobro
  • nedovoljna zastupljenost – žene i marginalizirane skupine i dalje su značajno nedovoljno zastupljene u područjima umjetne inteligencije
  • ljudska nepovezanost - prekomjerno oslanjanje na umjetnu inteligenciju riskira ugrožavanje bitnih ljudskih elemenata poput mentorstva i timskog rada

U Agendi za održivi razvoj 2030.,  vještine i poslovi za mlade zauzimaju istaknuto mjesto upravo kako bi podigli razinu svijesti o važnosti ulaganja u razvoj vještina mladih. Ciljevi za održivi razvoj  pozivaju na značajno povećanje broja mladih i odraslih s relevantnim vještinama (točka 4.4.). U Hrvatskoj mladi čine 15,8% ukupnog stanovništva, obuhvaćaju osobe od navršenih 15 do navršenih 30 godina života. Danas se svijet suočava s izazovima od kojih mnogi direktno utječu na mlade. Kvalitetu i brzinu uključivanja u svijet odraslih često određuju upravo društveno uvjetovane okolnosti.  Suočavaju se s brojnim i brzim promjenama i izazovima suvremenog društva i naporima da budu aktivni, odgovorni i punopravni članovi društva u kojem žive. Dinamične društvene promjene ostavljaju snažan trag upravo na populaciji koja je u procesu učenja i savladavanja načina snalaženja i osobnog ostvarivanja u kompetitivnom svijetu odraslih. Osobito je važno raditi na njihovom obrazovanju koje se mora prilagođavati kako bi mogli odgovoriti na sve veće izazove i prilike globalnog društva, koje često utječe na njihov položaj u društvu, na obrasce ponašanja, vrijednosti i stavove. Postavljanje smjernica za budućnost, predanost međunarodne zajednice osnaživanju mladih sveobuhvatnim vještinama za postizanje i održavanje mira, te održivi razvoj od presudne je važnosti za oblikovanje mirne, održive, prosperitetne i inkluzivne budućnosti.


Pripremila: Marija Škes, mag. educ. reh., Odjel za promicanje zdravlja Službe za javno zdravstvo