Opća skupština Ujedinjenih naroda u svojoj je rezoluciji prije 25 godina prihvatila preporuku Svjetske konferencije za mlade te odlučila da će 12. kolovoza biti posvećen njima. Međunarodni dan mladih kontinuirano se, od 2000. godine, obilježava svake godine upravo na taj dan. Ovogodišnja tema Međunarodnog dana mladih je Od klikova do napretka: Digitalni putevi mladih za održivi razvoj te naglašava ključnu vezu između digitalizacije i ubrzanja napretka ciljeva održivog razvoja (SDGs), naglašavajući ključni doprinos mladih u ovom procesu transformacije. Digitalizacija mijenja naš svijet, nudeći nevjerojatne prilike za ubrzanje održivog razvoja. Tehnologije poput mobilnih uređaja, digitalnih platformi i novonastalih inovacija, kao što je umjetna inteligencija, igraju ključnu ulogu u napretku. Značajnim utjecajem na ekonomsku, društvenu i ekološku dimenziju, digitalne tehnologije i podaci doprinose ostvarivanju najmanje 70% od 169 ciljeva održivog razvoja (SDG), dok potencijalno smanjuju troškove postizanja tih ciljeva za do 55 trilijuna USD.
Mladi prednjače u digitalnom usvajanju znanja i inovacijama. Čak 75% mladih u dobi od 15 do 24 godine koristilo je internet u 2022. godini, što je znatno viša stopa od ostalih dobnih skupina. Međutim, i dalje postoje razlike, osobito u zemljama s niskim dohotkom i među mladim ženama, koje često imaju manji pristup internetu i digitalnim vještinama u usporedbi s muškim kolegama. Mladi koriste Internet najčešće za primanje i slanje elektroničke pošte, dopisivanje, društvene mreže, čitanje vijesti, internetsko bankarstvo te online tečajeve.
Osobe s invaliditetom i digitalna pristupačnost
Osobe s invaliditetom (s vidnim, slušnim, motoričkim ili kognitivnim poteškoćama) svakodnevno se susreću s preprekama, ne samo u fizičkom, već i u digitalnom svijetu. Digitalna pristupačnost uvelike pomaže i olakšava svakodnevni život osobama s invaliditetom te podrazumijeva prilagodbe mrežnih stranica, mobilnih aplikacija i ostalih digitalnih sadržaja i usluga kako bi im svi korisnici mogli pristupiti, koristiti ih i razumjeti, bez obzira na vizualne, slušne, motoričke ili kognitivne poteškoće (privremene ili trajne). Digitalna pristupačnost polazi od četiri osnovna načela koja zahtijevaju da svi korisnici, bez obzira na svoje mogućnosti, mogu: percipirati informacije i sastavne dijelove korisničkog sučelja (mogućnost opažanja), upravljati korisničkim sučeljem (operabilnost), razumjeti informacije i način rada korisničkog sučelja (razumljivost) te pristupiti sadržaju bez obzira na tehnologiju (stabilnost).
Mladi i primjena tehnologije za poticanje promjena i stvaranje rješenja
Medijsko i informacijsko okruženje neprestano se mijenja, potrebno je naučiti kako uz pomoć digitalnih tehnologija bolje pristupiti informacijama, upravljati njima, razumjeti i integrirati, prenositi, procjenjivati, stvarati i širiti ih na siguran i odgovoran način. Učitelji, nastavnici i drugi odgojno-obrazovni djelatnici imaju ključnu ulogu u razvoju digitalnih vještina i kompetencija mladih: pomoći mladima da kritički razmišljaju i donose utemeljene odluke tijekom korištenja Interneta, pazeći na svoju sigurnost i postupno jačajući svoju otpornost na (nenamjerno) pogrešne i zlonamjerne informacije, a posebno na dezinformacije. Ujedno je važno stvoriti sigurno okruženje u kojem mladi mogu izraziti svoje mišljenje i aktivno učiti.
Iako postoji hitna potreba za povećanjem digitalne uključenosti, mladi su u velikoj mjeri prepoznati kao digitalni domorodci, koji upotrebljavaju tehnologiju za poticanje promjena i stvaranje rješenja. Kako se približava krajnji rok za ostvarenje ciljeva održivog razvoja 2030., uloga mladih u digitalnim inovacijama ključna je za rješavanje globalnih problema.
Pripremila: Marija Škes, mag. educ. reh., Odjel za promicanje zdravlja Službe za javno zdravstvo