U utorak, 4. lipnja 2024. godine, u sklopu programa obilježavanja Dana Sveučilišnog odjela zdravstvenog studija Sveučilišta u Splitu, u Zgradi Tri Fakulteta, održan je poslijediplomski tečaj stalnog medicinskog usavršavanja 2. kategorije pod nazivom „Osnaživanje pozitivnih stavova prema osobama starije životne dobi i prevencija ageizma“, u organizaciji Sveučilišnog odjela zdravstvenih studija Sveučilišta u Splitu i Službe za javnozdravstvenu gerontologiju, Referentnog centra Ministarstva zdravstva za zaštitu zdravlja starijih osoba, Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar”.
Cilj tečaja bio je omogućiti polaznicima da usvoje znanja o teorijskoj podlozi manifestacije ageizma u društvu, ageističkim stereotipima u zdravstvu, ostvarivanju intervencija i programa u borbi protiv ageizma te najnovijim znanstvenim i stručnim spoznajama na temu predrasuda prema ljudima zbog njihove starosti.
Sukladno interdisciplinarnom gerontološkom pristupu, poslijediplomski tečaj stalnog medicinskog usavršavanja 2. kategorije bio je namijenjen svim zdravstvenim djelatnicima kao i drugim stručnjacima u zaštiti zdravlja starijih osoba s temama Programa koje su obuhvatile:
- Uvod: Što je ageizam? Manifestacije ageizma u društvu, ageizam u različitim kulturama, medijsko prikazivanje starenja (prof. dr. sc. Inga Tomić- Koludrović, profesor emerita Sveučilišta u Zadru i znanstvenica emerita Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar)
- Stereotipi i predrasude o starenju i starijoj populaciji: pregled uobičajenih stereotipa o starijim osobama i njihov utjecaj na stavove i ponašanje (doc. dr. sc. Ana Ćurković)
- Ageistički stereotipi u zdravstvu: analiza uobičajenih stereotipa o starijim pacijentima i njihov utjecaj na pružanje zdravstvene skrb (doc. dr. sc. Diana Aranza)
- Educiranost zdravstvenih djelatnika o psihološkom pristupu starijoj populaciji (izv. prof. dr. sc. Vesna Antičević)
- Okruženja prilagođena starijima: dizajniranje i zagovaranje okruženja koja podržavaju potrebe i preferencije starijih osoba, uključujući stambene, prijevozne i zajedničke prostore (dr. sc. Zrinka Mach, mag. soc. geront.)
- Kognitivno starenje: razbijanje mitova o kognitivnom propadanju starijih osoba i promicanje razumijevanja raznolikosti kognitivnih sposobnosti tijekom života (doc. dr. sc. Stipe Drmić, dr. med.)
- Pozitivno starenje i aktivno starenje: promicanje holističkog pogleda na starenje koji naglašava zdravlje, ispunjenje i nastavak sudjelovanja u društvenim i rekreacijskim aktivnostima (Ante Buljubašić, mag. med. techn., v. pred.)
- Zdravstvena edukacija o starenju: važnost edukacije medicinskog osoblja o procesu starenja, specifičnim zdravstvenim potrebama starijih osoba i kako pružiti skrb koja je prilagođena dobi (izv. prof. prim. dr. sc. Nada Tomasović Mrčela, dr. med.)
- Strategije za zagovaranje politika i programa: primjena intervencija i programa u borbi protiv ageizma (izv. prof. prim. dr. sc. Nada Tomasović Mrčela, dr. med.)
- Aktivno starenje: tjelesna aktivnost starije populacije (doc. dr. sc. Ante Burger).
U zaključcima tečaja istaknuta je važnost osmišljene strategije za kontinuiranom primjenom mjera za prevenciju ageizma, koja nužno treba biti usmjerena populaciji od najranije dobi. Edukacija je jedna od metoda prevencije ageizma kojom se nastoji osnažiti pozitivne stavove prema osobama starije životne dobi.
Voditeljice tečaja „Osnaživanje pozitivnih stavova prema osobama starije životne dobi i prevencija ageizma“ izv. prof. prim. dr. sc. Nada Tomasović Mrčela, dr. med. i doc. dr. sc. Ana Ćurković