Kutak za roditelje
11.11.2021
Školske klupe - izvor stresa ili učeničkog veselja?
Image
ja-roditelj
Početak svake školske godine stresan je za učenike, ali i roditelje i nastavnike

ja-roditelj

Nedavno je započela još jedna školska godina. Kao i prethodne dvije, donosi niz neizvjesnosti o tome kako će izgledati organizacija nastave, hoće li se moći odlaziti na izvanučioničku nastavu i maturalna putovanja, hoće li biti dodatne i dopunske nastave...Početak svake školske godine stresan je za učenike, ali i roditelje i nastavnike. Nakon ljetne opuštenosti treba ponovno prionuti zahtjevima i izvršavanju obveza. Neka djeca će jedva dočekati povratak u školske klupe, dok će drugima to biti vrlo stresno. Najveće promjene s početkom školske godine osjetit će „prvašići“ – bilo učenici osnovnih ili srednjih škola, te studenti koji će polaskom na fakultet zakoračiti na svoju prvu stepenicu odrasle dobi.

Polazak u školu prva je velika i bitna promjena za dijete. Nakon slobode i provođenja vremena u igri, odjednom se pred malu osobu postavljaju zadaci i očekuje se odgovornost u njihovom izvršavanju. Jednako tako se i roditelji suočavaju s nizom pitanja, od toga je li dijete spremno za školu, je li trebalo naučiti čitati prije polaska u školu, hoće li se uklopiti u skupinu vršnjaka, hoće li stizati izvršavati obveze, kako uskladiti vrijeme za igru i obveze Koliko je dijete pripremljeno za polazak u prvi razred, u tolikoj će mjeri moći prihvatiti obveze koje donosi škola. Ali nije dovoljno da je spremno samo dijete, potrebna je i spremnost roditelja da mu pomogne na pravi način i osigura uvjete za uspješan rad. Sjedećih nekoliko savjeta može vam pomoći da prilagodba djeteta na školu prođe bez velikog stresa i u pozitivnom ozračju.

  • Prije svega, važno je s djetetom prije samog polaska u školu porazgovarati o školi i svemu što ga očekuje u pozitivnom ozračju. Pokušajte mu dočarati što ga sve lijepo čeka u školi, ali mu iskreno recite da neće uvijek sve biti lako i da će morati uložiti trud. Pri tome nikako nemojte plašiti dijete govoreći mu da je učenje teško i da će imati puno obveza. Nemojte ga plašiti učiteljicom govoreći da je stroga i da to više nije teta u vrtiću. Pokažite djetetu kako vjerujete da će se snaći i imajte povjerenja u njega. Za očekivati je da više nećete moći ulaziti u razred ili školu kako biste odveli dijete nakon nastave te stoga poučite dijete osnovnim pravilima ponašanja u prometu i uvježbajte najsigurniji put od kuće do škole.
  • Dolaskom u novu sredinu dijete će imati potrebnu upoznati vršnjake i steći nova prijateljstva. Omogućite mu da s njima provede vrijeme i nakon škole, družeći se u parku. To će biti prilika i da vi upoznate roditelje ostalih učenika i možda dogovorite neku vrstu međusobne pomoći i suradnje (npr. vožnja djece na iste izvannastavne aktivnosti, posuđivanje bilježnica u slučaju bolesti djeteta i sl.). U prvih nekoliko tjedana nađite vremena otići na školske informacije i upoznati učiteljicu svoga djeteta. Prenesite joj informacije koje smatrate da mora znati o vašem djetetu, njegovim navikama, strahovima i zdravstvenoj situaciji. Ukoliko vaš prvi dojam i ne bude pozitivan, izbjegavajte pred djetetom kritizirati učiteljicu i druge nastavnike. Budite sigurni da će dijete to čuti i da će vaše negativno mišljenje utjecati i na njegovo, kao mogući otpor prema školi.
  • Pomozite djetetu da razvije radne navike. Pratite piše li redovno zadaće i razumije li što se od njega traži. U ovoj dobi, a osobito na samom početku godine, nužno je pratiti dijete i pomoći mu oko izvršavanja zadataka. Važno je ne vršiti pritisak na dijete, kritizirati, omalovažavati ili ga uspoređivati s drugom djecom. Ako dijete odbija izvršavati zadatke, dogovorite kada je vrijeme za igru i odmor, a kada je vrijeme u kojem očekujete da izvrši svoje obveze. Dio djece će pokazati otpor prema vlastitim obvezama, može doći do odbijanja pisanja zadaća, plača ili vike. U tim je situacijama važno da ostanete smireni te objasnite djetetu što su njegove obveze. Nikako nemojte početi izvršavati djetetove obveze i pisati zadaću umjesto njega kako biste izbjegli takve stresne obiteljske situacije. To možda kratkoročno riješi stresnu situaciju, ali dugoročno šteti dječjem samopouzdanju, razvijanju sposobnosti, radnim navikama i na kraju, školskom uspjehu.
  • Roditelji često polaskom u prvi razred upisuju djecu na niz izvan nastavnih aktivnosti, od muzičkih i škola stranih jezika, sportskih aktivnosti i sl., bojeći se da kasnije ne bude prekasno. Međutim, prije odluke da upišete dijete u izvan nastavne aktivnosti koje će biti dodatna obveza, budite objektivni i procijenite koliko je dijete spremno za još neku obvezu. Ako se i odlučite za to, neka to bude samo jedna obveza na početku, kako ne biste pretjerano opteretili dijete i kako ne biste dan sveli na trčanje s jedne aktivnosti na drugu. Ne zaboravite koliko je važno da dijete i dalje ima vremena za slobodnu i neopterećenu igru, ali i vrijeme za razgovor i druženje sa članovima obitelji.
  • I na kraju, budite iskreni prema sebi i vlastitim očekivanjima. Ne dozvolite da svoje neostvarene ambicije prenosite na dijete i preopterećujete ga obvezama za koje nema interesa, a možda niti talenta. Izbjegavajte uspoređivanje s drugom djecom i ne osjećate se loše ukoliko prilagodba bude teža od one koju ste očekivali ili koju vidite kod djetetovih vršnjaka.

Iza svakog djeteta koje vjeruje u sebe, nalazi se roditelji koji je prvi vjerovao. Matthew Jacobson

mr. Andreja Radić, dipl. socijalna radnica

mr. sc. Lucija Sabljić, dipl. defektologinja

mr. sc. Snježana Šalamon, dipl. socijalna radnica

Najnoviji članci

VIDI SVE
očekivanja djeteta
Kutak za roditelje17.05.2021.
pitanja
Kutak za roditelje17.05.2021.